söndag 15 juni 2014

1000 unika

Igår hade min gymnasieklass återträff i Stockholm. Mer om det snart. Med anledning av det tog jag cykeln med mig för att jaga unika. Enligt SMHI blåste det omkring 11 sekundmeter (16 i byarna). Därför valde jag noga att kliva av tåget så att jag kunde cykla i medvind. Eftersom vinden kom från norr blev det start i Helenelund. Jag startade strax efter 11. Omedelbart blev jag varse om hur mycket vinden vrider runt hus. I Uppsala är jag van vid öppna slätter, vilket är nog så jobbig, men det är betydligt mer förvirrande när vinden kommer från alla riktningar.
Efter en snabb tur i Kista åkte jag in i skogen på väg söderut. Där hittade jag spökstationen Kymlinge vid zonen GhostStation. Jag funderade ett tag på om jag skulle ta mig in olovligen, men bestämde mig för att låta bli.






Därifrån forstatte jag genom kraftigt kuperad terräng mot Sundbyberg. Vid det här tornet tog jag min 1000e unika, Sundthorn.


Därefter bar det av mot Bromma. Det var tomt på folk när jag tittade och pappa har rekommenderat det för unika. Jag måste säga att Pulkahöjden är en väldigt märkligt placerad zon som borde flyttas.

Därefter åkte jag via Bromma Blocks och flyplatsen. Bromma Blocks var så knökat av bilar att de knappt kunde röra sig. Smart! För mig som cyklist var det dock obehagligt med så många stressade bilister som körde ryckigt.






Bromma är liksom resten av Stockholm helt fullt av backar, så det tog mig en bra stund att åka varvet runt. Vid Smithbeach blev jag blockad av pobe i 26 minuter. Jag blev tvingad att sitta på en strand i solen och vänta ut. Lite synd att jag inte hade med badkläder, men upp till knäna kunde jag i alla fall bada. Sen var det dags att sätta fart mot Jai Thai och återträffen.

Vi var tyvärr bara sju som dök upp, vilket var synd eftersom klassen var så bra. Min gymnasieklass beståd till hälften av naturvetare av allmänt slag från Danderyd med omnejd och till hälften av naturvetare med inriktning mot matematik från hela landet. Jag tillhör matematikerna. I ärlighetens namn var klassen ganska delad under skolgången, mellan de lokala naturvetarna och matematikstudenterna från hela landet. Det märktes inte av ett dugg under återträffen.

För att inte blotta för mycket om individer skriver jag om oss som grupp. Från klassen har folk bland annat studerat matematik, IT, fysik, ekonomi (flera slag), ingenjörsprogram av i stort sett alla slag, läkarlinjen och mikrobiologi. Vi har arbetat som eller arbetar som forskarstuderande och forskare i ett flertal olika naturvetenskapliga och tekniska områden. Vi har även arbetat som operasångare, flottist i aktiv utlandstjänst, frilansande lärare, spärrvakt, försäljare, matematiklärare för ADHD-barn, författare och IT-konsult. Ingen av de närvarande har barn och bara en är gift. På det hela en ganska spännande utveckling på tio år. Imorgon ska jag träffa en klasskamrat som inte kunde närvara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar