söndag 16 juni 2013

Zonförslag: Plantskolan (Lunsen)

Efter inledande regn av ymnigare karaktär (SMHI förutspådde senast igår kväll att det skulle regna nästan två centimeter på fem timmar) artade sig söndagen till en riktigt fin utflyktsdag. Eftersom jag är ensam hemma ett par dagar tyckte jag att det var ett bra tillfälle att vara ute utan att för den delen skapa en Turfänka (eller Hitta Ut-änka). Målen för dagen var att rensa Lunsen på kontroller för att sedan se hur jag mådde och hur vädret utvecklade sig. En lämplig plats att ställa cykeln på när man är ute i Lunsen är Plantskolan ett par kilometer söder om Sävja, vilket leder mig till zonförslag nummer två i juni: "Plantskolan"


Det är svårt att se på bilden, men minst fyra stora stigar samt en hel del små leder från denna återvändsgränd till de djupa skogarna. På en riktig orienteringskarta kan man se att det finns så mycket mer än bara träd här ute. Zonen skulle fylla flera syften. För det första är det ett sätt att ge Uppsala fler zoner utan att förtäta. För det andra hjälper den till att bygga ihop Sävja med Sunnersta. För det ändamålet kan det noteras att det för den sakens skull inte bildas en motorväg av zoner, utan snarare en slalombana där man tålmodigt kan sick-sacka sig fram, eller skynda fram och bara ta hälften av zonerna. Det tredje syftet är att tilltala fler Mulleturfare. Jag måste erkänna att jag hellre ger mig ut på långa cykelturer i naturen än ryckiga Turfturer där man måste stanna hela tiden.
 
Till de som ännu inte Hittat Ut vill jag tipsa om att det finns ett par kontroller som ligger i eller nära zoner. Nästa gång ni tar Fyrishov (nr 21), BertBells (nr 19) eller YrsaZone (nr 72), ta en titt efter en metallpinne med ett nummer och en (versal) bokstav. Och när ni sen befinner er i Lunsen på väg till kontroll nummer 67 är det bara att följa snitslarna (!)
Några exempel på fina platser i Lunsen.
Kan för övrigt stolt säga att jag tre gånger gick rakt igenom skogen med endast enstaka stenar, solen och terrängskillnader som guidning och kom fram alla tre gångerna mindre än några tiotal meter fel (sträckorna var ett ungefär en halv kilometer i taget).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar