fredag 24 maj 2013

Cykelstrul igen

För mindre än en månad sen bytte jag ut fem ekrar på bakhjulet. Idag hittade jag tre trasiga till. Bara att åka till reparatör. Tydligen är alla ekrar på bakhjulet utmattade och eftersom fälgen hade en spricka är det bäst att byta den också. Vi kom överens om en snabbreparation nu följt av en ordentlig efter helgen.

Det är tydligen inte bara jag som tycker att jag har reparerat cykeln lite väl ofta. Reparatören (Cykeldoktorn nära Islandsbron) bjöd på ekerbytet den här gången! Lite illa att bli stamkund hos en cykelreparatör, men måste jag ändå gå till någon väljer jag hans. Jag har aldrig haft några problem hos honom, tvärt om. Jag har alltid fått cykeln snabbare än lovat vilket är viktigt för mig. Det betyder att jag lämnar in cykeln på vägen till jobbet och hämtar ut den på hemvägen. Ganska standard, men ändå viktigt.

Han har lite humor också. När jag lovade mer eller mindre att återkomma på måndag  avfärdade han det med att jag borde köra tills nån eker går igen. Han vet att det kommer hända snart...

Vad är det då som är så viktigt i helgen? Jo, jag ska ta en cykeltur på vägen till min syster, som tillfälligt hjälper till på en gård utanför Gnesta (så kallad wwoofing). Jag har som alltid planerat turen i förväg och den börjar i Järna, vänder tvärt i Trosa för att sluta strax efter Gnesta. Hur glad blir jag inte då när jag efter att ha planerat den rutten hittar fem färska zoner i Vagnhärad, som jag redan passerar!

Imorgon ska jag, med sällskap, Hitta Ut och rensa de sista kontrollerna.

När min mekaniker aka vän frisknar till ska vi mecka med min springare. In med likriktare och kondensator (med mera) så att min navgenerator kan strömförsörja ett USB-uttag. Har svårt att vänta på att han tillfrisknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar