lördag 25 maj 2013

Sista Hitta Ut i maj

Idag var en strålande fin sommardag. Tur det, för vi hade planerat att ta de sista fyra kontrollerna i Hitta Ut, också kända som stigkorset, branten, branten och bunkern. Som vi tog dem kom de i en stigande svårighetsgrad. De första två kontrollerna gick fort och smidigt. Sedan tog mitt sällskap UppMulleOne, eftersom hon aldrig har tagit den förut. Då fick vi se den här skylten, signerad av två turfare






I övre vänstra hörnet har Loket och gilnyso signerat. Någon som vet om det till och med är en turfare som har satt upp skylten där? Måste passa på att säga att det kändes konstigt att komma till en mullezon utifrån.

Näst på tur var en svår kontroll, placerad vid en brant nära ett sankt område ett stenkast ifrån ett stigkors. På kartan såg det ut som att det var den sista biten som skulle vara svår. I praktiken var det dock väldigt svårt att avgöra vad som var stigar ocg vad som bara var djurstigar. Därtill fick vi passera under och över diverse bråte (ett återkommande tema i hela skogen).





Hade jag varit smidigare hade jag kunnat gå på huk. Den kontrollen låg dock väldigt nära PreacherChair, som även den gick till mitt sällskap. Den enda gången jag hade varit där var det (vår-)vinter. Nu är det sommar. Därför fanns det en drös med kossor i hagen norröver, på vägen vi skulle ta. De var dock kolugna om än aningen kameraskygga. I andra änden av hagen övade några pilbågsskyttar.





Vidare norrut mot bunkern hittade vi diverse spår av gammal bebyggelse. Jag kan inte komma på vad som har stått på den här platsen.





Bunkern var betydligt tråkigare än jag trodde. Däremot var den riktigt svår att hitta eftersom den låg i tät skog. Det var lika delar tur, skicklighet och metodik som gjorde att vi (nåväl, mitt sällskap) hittade den på första försöket.





Sen var det bara vägen hem kvar.





Vid ett ställe fick vi "reparera" ett dräneringsrör genom att trycka ner ena halvan med en pinne.













Nu ska vi fräscha upp oss innan vi möter de andra bonanzaarrangörerna för en middag hos StarDust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar