torsdag 2 maj 2013

Kondom och Turf

När jag köpte min Samsung Galaxy S2 kom jag ganska snabbt fram till att mobiltelefoner ska vara mobila och att smartphones drar mycket ström. Lösningen blev att köpa en batteriladdare/docka och ett extrabatteri. Senare följdes den av ytterligare en batteriladdare och fyra batterier. Kort och gott laddar jag sedan dess telefonen genom att byta mitt tomma batteri mot ett fullladdat.

Alla batteribyten har dock haft sitt pris. Min batterilucka har tagit stryk efter ett års dagliga batteribyten. När jag letade efter en ny hittade jag en i aluminium. Inga mer problem med sprickor! Nya till vänster, gamla till höger.


Det är bara ett problem. Den nya är inte snäll mot GPSsignaler. Inte i närheten. Kort sagt går det inte att turfa med min nya baksida. Eftersom jag har ett mobilfäste på min cykel (från Kjell&Co) tar jag helt sonika bort baksidan och klämmer fast mobilen. Oftast fungerar det. Ibland inte. Vissa appar, som Turf, startar om med endast tidsförlust och lite irritation. Andra, som Runkeeper, glömmer helt enkelt bort allt som hände innan batteriet föll ut.

In kommer vår hjälte, kondomen! Sedan imorse har jag prövat att ha en kondomförpackning mellan batteriet och mobilfästet för att batteriet inte ska ha någonstans att ta vägen. Hittills har det funkat. Jag kan dock inte ärligt säga att jag betraktar det som en långsiktig lösning.

Här är en vy från Slingret i Hågadalen, norra åbanken


och här är min fina springare bakom en taggtråd. Jag står och tar TurfPåFältet, som för övrigt (tillsammans med HågaHäng) var nya för mig.



3 kommentarer:

  1. Oj, vilken bra idé med metallskal! Eller inte... :-D
    Ska du skicka tillbaka och byta mot plast? Jag menar, du kan ju inte köra med kondom resten av Turflivet.
    Det är fina zoner du har tagit, jag var själv där i trakten förra veckan för att ta de unika. TurPåÄng togs från norra sidan, bara att rulla under taggtråden och ta den där nere, skönt att ligga på gräset i solskenet en stund, är ju en annan värld där nere. HågaHäng togs mitt i rusningen, barnvagnar, vandrare och en MTB-cyklist i full karriär!
    Keep on blogging!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, jag trodde du stoppade hela mobilen iii kondomen! ;-) Bra skydd tänkte jag.

    Anna

    http://blogg.omakastengods.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att det skulle gå så bra med pekskärmen. Annars är det en "bra" idé för de dagar då regnet vräker ner i en sådan omfattning att inte ens innerfickor är torra.

      Radera